بابک روزبه - پاکسيما - شهيار قنبری و انتقادات شما

سلام به همگي

قبل از هر چيز يه معذرت خواهي واسه اينكه اين بار يه جند روزي دير تر دارم اپ ميكنم. ديگه ببخشين ديگه..البته همش هم تقصير خودتونه ها . همونطور كه  قبلا هم  بهتون گفته بودم ميخوام اين دفعه راجغ به كارهاي بابك روزبه و پاکسیما براتون حرف بزنم اما هر چي فكر ميكردم نميدونستم چي بايد بگم كه تا حالا نگفته باشم همه حرفامو راجع به بابك قبلا گفتم ميتونين برين ارشيو ببينين ولي خب از اونجايي كه من قولم بره سرم نميره بازم براتون مينويسم پس بزن بريم.

paksima.JPGpaksima.JPGpaksima.JPG

اول از همه راجع به پاكسيما پرسيده بودين كه بابا من چقد بهتون بگم بارها و بارها گفتيم كه بعد از قضيه عزيز دلمي و ترانه  قسم ( كه ايده منصور بود اما پاكسيما اونو به محمد حبيب داد ) ديگه رابطه كاري منصور و پاكسيما قطع شد.همه اينا رو پاكسيما تو مصاحبه انكاتش گفت و منم قبلا بهتون گفته بودم. اما حالا بعضي ها ميگن كه بازم بايد منصور و پاكسيما با هم كار كنن و جاش خاليه اما بايد بگم كه ما به عنوان یه طرفدار نباید برای منصور تعیین تکلیف کنیم که باید با فلانی کار کنی با کار نکنی... این منصور هستش که شعر رو میگیره اهنگ رو میسازه و در قالب البوم بیرون میده حالا  ما  ممکنه خوشمون بیاد یا نیاد اگه خوشمون اومد که یعنی با احساس و فکر منصور همراه بودیم و منصور کارشو درست انجام داده و  اگه خوشمون نیومد هم منصور میگرده اشکال کار رو پیدا میکنه تا برای البوم بعدی جبران کنه. درسته ما میتونیم از کار انتقاد کنیم بگیم این اهنگ بده یا اینجوریه اما اینکه براش تعیین تکلیف کنیم کار درستی نباشه فکر کنم. و حالا هم يه سوال.. ميشه بگين تو اين چند سالي كه منصور و پاكسيما با هم كار نميكنن شما كدوم اهنگ رو از پاكسيما شنيدين كه پيش خودتون بگين كاش اينو منصور ميخوند؟ بعد از قطع هكاري منصور و پاكسيما ما تو البوم اندي شعراي پاكسيما رو شنيديم كه اونم تكليفش معلومه با توجه به سبكي كه اندي داره اكثر شعرها مث اره اره دوست داره هر روز هر شب فكر ياره .... يا خوشگلا بايد برقصن.. و اينجور كارا ديگه. ( البته كارهاي احساسي تر و رمانتيكتر هم براي اندي داره كه خب در حد سرسپرده و انتظار و كارهايی که  قبلا برای اندي میگفت نيس. ) بعد البومي كه من اسم پاكسيما رو توش ديدم البوم بيژن اريا بود كه ديگه اونم نه مالي نبود.يعني من كه نفهميدم كدومش از از پاكسيما بود ولي در كل چنگي به دل نميزد با وجودي كه اسم زويا و ژاكلين و پاكسيما گنده تر از بقيه نشون ميدادن اما نه. و همچنين البوم رامون كه اونم از البومهای شکست خورده و گمنام بود.و البومی هم که تازه بیرون اومده البوم کیا که اتفاقا بعد از منصور ، کیا هم یکی دیگه از مشتریهای پاکسیما شد و تو البوم قبلی بویز هم با هم کار کردن اما هیچکدوم از اهنگا به اندازه اهنگای منصور نگرفت و اسم پاکسیما باهاش مطرح نشد.تو البوم جدید کیا هم که نشنیدم هنوز اما دیشب پن یه اهنگ افغانی از کیا پخش میکرد که شعرش از پاکسیما بود و مثلا مخیواست یه جوری شبیه ارزومه یا چشمان سیاه منصور باشه ولی اگه میشندین خودتون متوجه میشدین که شعرش خیلی ضعیف و ابتدایی بود و اصلا در حد اسم پاکسیما نبود.پس با این حرفایی که زدم نتیچه میگیریم که منصور بعد از قطع همکاری با پاکسیما چیزی رو از دست نداده یا پاکسیما نتونسته دیگه در حذ شعرایی مث یکی بود یکی نبود دیوونه عزیز دلمی و ... شعر بگه و بعد از منصور هم کارهاش همگی با خواننده های گمنام و درجه دو بوده. 

اما شخص بعدی هم که خیلی ازش اسم میبردین اقای شهیار قنبری بودش... در اینکه شهیار اسطوره ترانه ایران یا به قول خودش ترانه نوین ایران هستش شکی نیس و زمانی هم که منصور جوون بود و البوم اولش رو بیرون داد همه از کارهای شهیار قنبری بودن و خوشبختانه تا البوم زندگی هم همکاری ادامه داشت. حالا دلیل اینکه منصور چرا با شهیار کار نکرد رو نمیدونم که مشکلات شخصی یا کاری بوده یا اینکه نه همینطوری رو من نمیدونم ولی اینو میدونم که الان مردم ما کارها و شعرای ساده و روون رو ترجیح میدن تا اینکه بشینن برای هر اهنگ رو شعرش کلی فکر کنن تا بفهمن شاعر چی میگه.و تازه با تمام احترام و علاقه ای که به شعرا و خود شهیار قنبری دارم اما باید اینم قبول کنیم که اونم نتونسته کارهای قبلیش رو تکرار کنه. شما ببینین این دو البوم اخر گوگوش غیر از نجاتم بده و شناسنامه من بقیه اهنگا در حد گوگوش نبود. البته شاید هم تقصیر مهرداد باشه ولی خب دیگه هجرت و دو ماهی دو پنجره گوگوش یه چی دیگه س...

shahyar-ghanbari-googoosh-mehrdad.jpg

 و حالا از اون طرف وقتی اهنگی مث برو برو دلم تو رو نمیخواد یا تیکه تیکه کردی دل منو به عنوان هیت ترین اهنگ معرفی میشه یا وقتی اندی میاد با افتخار میگه که من برای اهنگ اره اره جایزه بهترین اهنگ سال رو از فلان فستیوال موزیک گرفتم خب این نشون میده که خواسته یا ناخواسته حالا مردم  اینجور اهنگا رو دوس دارن و گوش میدن.و ما هم باید دست منصور و بابک روزبه رو ببوسیم که تو این قحطی شعر و ترانه که هر کی واسه خودش شعر میگه اهنگای منصور به ابتذال و لودگی نیفتاده...شعرایی که بابک روزبه برای منصور میگه به نظر من در عین سادگی کلام که راحت تو دهن میاد  یا به قول شوبرت اواکیان word street هستش اما از لحاظ ادبی و دستوری هم کاملترینه. مثلا تو شعرایی که بر روی اهنگای شش و هشت قرار میگیره مغمولا شعر قربانی میشه و بیشتر موزیک و تنظیم هستش که به چشم میاد و شعر هر چی به هر چیه اما تو اهنگ شیرین منصور

من عاشقم و تو از خدانه     این عاشقی از خیر چشاته

یا در البوم جدید اهنگ انگار نه انگار

.... دل من که نمیرفت به زور اومدی بردی

دل من رفت و رفتی تو هم دنبال نارت     ببین با من چه کرده نگاه دلنوازت 

از نظر ارایه واستعاره و تشبیهات ادبی خیلی قشنگ بابک این شعرا رو سروده که جای هیچ حرفی رو نذاشته و نشون میده که بابک نه تنها ترانه سرا بلکه یه شاعر حرفه ای هم هستش.و مسئله مهم دیگه هم اینکه بابک با منصور به خواننده های خارج از کشور معرفی شد و بعد از اون تونست علاوه بر منصور با خیلی از خواننده های دیگه کار کنه. از افشین و پویا بگیر تا شهرام صولتی و ستار و شهیاد و امراه و تازگیا هم که سپیده .. حالا کاری با مجبوبیت و معروفیت این خواننده هایی که اسم بردم ندارم اما میخوام اینو بگم که اینا حداقل از رامون و بیژن اریا سرشناستر بودن. و نتیجه میگیریم که بابک با منصور به پیشرفت رسید ولی پاکسیما بدون منصور پسرفت کرد. پاکسیما بعد از منصور یه شعر خوب گفته بود که اونم قسم بود و وقتی فهمیدم که ایده این کار از منصور بوده هم خوشحال شدم هم دیگه ازش یدم اومد که محمد اونو خونده.

Image hosting by TinyPic

اما چند تا مسئله ای که بهش اشاره کرده بودین. اولیش شعر قشنگه هستش که خیلی ها بهش ایراد گرفته بودن از اینکه دیگه خیلی خیلی ساده هستش که این چند تا دلیل داره اولیش که خودتونم بارها و بارها تو مصحبه های منصور دیدین و شنیدین اینه که منصور خودش یه ایده یا یه خط شعر رو به بابک ( قبلا به پاکسیما ) میده و از اونا میخواد که در باره همین موضوع شعر بگن و خب وقتی مسئله اینجوری میشه یه خورده سخت میشه که شاعر بخواد در مورد یه سوژه خاص اونم برای یه ادم وسواسی مث منصور شعر بگه و خب یکی از نتیجه هاش هم کوتاه بودن شعر میشه. البته در مورد کوتاه بودن شعر هم یه بار منصور خودش تو مصاحبه ش گفت که اگه ببینین تو اهنگای خواننده های امریکایی از یه شعر هفت هشت خطی در طول اهنگ سه چهار دقیقه ای استفاده میشه و تمام اهنگ رو تکرار کلمات و جملات میچرخه. اینو خود منصور حالا یادم نیست تو مصاحبه با مجلات بود یا تلویزیون..به هر جال اینو گفته بود دیگه.

در مورد اهنگ بازی هم که باز گیر داده بودین بگم که شعرش خیلی هم باحال و قشنگه و اصلا هم کوتاه نیست ولی اگه میبینین که اخر اهنگ تکه تا منو داری غم نداری زیاد تکرار میشه بخاطر شعر نیست. این اشکال ۰ البته اگه اینو اشکال حساب کنیم ) از تنضیم کننده هستش که اینو اینجوری تنظیم کرده. تازه باز اینم تقصیر خودمونه اون موقع که فراری اومد همه اومدین گیر دادین که چرا اهنگ فقط دو دقیقه و خورده ای هستش حالا هم که اهنگ طولانیه گیر میدین که چرا هی تکرار میشه....

و یه نکته هم که خیلی کم بهش توجه کردین یا بهتر بگم اصلا توجه نکردین اینه که بعد قطع همکاری منصور و پاکسیما دیگه برایان وی ( یا همون فرهاد مرفه ) هم از البومهای منصور حذف شد.دلیل این قطع همکاری رو هم نمیدونم ولی به نظرم با وجودی که اروین و شوبرت یه حال و هوای دیگه به اهنگای منصور دادن اما جای تنظیم هایی که بیشتر به سبک اسپانیش برایان وی انجام میداد تو البومهای منصور خیلی خالیه. یکی از تنظیم باحالش بر روی شعرهای بابک که خیلی هم گرفت برن بریم بود. و برای شعرای پاکسیما هم عشق اتشی و ببین و دوست دارم زندگی ... به نظر اینم میتونه دلیل خوبی باشه.

در ضمن اگه شعرای بابک کوتاهه ولی تو هر کدومش یه شاه بیت باحال داره که اخرشه.مثل:

قرار عشق بود و بی قراری    توی نگاهت لحظه شماری

 

ای داد و بیداد از این عاشقی و اسیری     میگذره اسون ازت اونکه واسش میمیری

 

غصه نخور امروز منو تو میگذره  نذار توی بازی زمونه بسوزی

 

من عاشق بدون تو دیگه طاقت نمیارم    بگیر دستامو که قد همه دنیا دوست دارم

 

اما پاکسیما هم درسته شعراش طولانیه اما برای اینکه یه عبارت توپ رو پیدا کنی باید چند تا مصرع رو با هم بذاری

 میخوام که با تو باشم      نذار غریبه باشم      همرنگ سایه ها شم   

بیا به من کمک کن میخوام که با تو باشم.

یکی از تفاوت های کارهای بابک و پاکسیما در همینه که توضیح دادم ولی به هر حال هر جفتش قشنگه و ما باهاشون خاطره داریم و داریم زندگی میکنیم.

mansour_01_b.jpg

در اخر هم اینکه بعضی ها میگن منصور باید تو البوماش از شاعر های مختلف استفاده کنه راستش من خودم به شخصه تا حدودی با این قصیه موافقم حتی موقعی که البوم فراری اومد اینو گفتم که دلیلش این بود که البوم فراری مضمون شعرا و ترانه هاش هر کدوم به تنهایی عالی بود اما برای قرار گرفتن در یه البوم یه خورده ناهماهنگ میزد. ازادی و فراری در یه فضای دیگه بود. شیرین و میخوامت و ارزومه همینطور. عیدی ندارم یه اهنگ خاص برای یه اتفاق خاص بود. دروغگو یه اهنگ تقریبا منفی که اونم حال و هوای خودشو داشت. مرا ببوس و یادته هم که باز هر کدوم حال و هوای خاص خودشو داشت ولی در این البوم جدید یعنی قشنگه واقعا همه چی تکمیله و هر کدوم از اهنگا با وجودی که موضوع های خودشونو دارن اما کامل کننده همدیگه هستن و ترتیب فرار گرفتنشون در سی دی هم به بهترین نحو هستش.

( اگه میبینین پاراگرافها و سطرها بعضی جاها ممکنه به همدیگه ربط نداشته باشه ببخشین دیگه این پست رو استثناا در دو نوبت نوشتم و بعصی جاهاش رو حین نوشتن یادم اومد اضافه کردم. امیدوارم که تونسته باشم منظورمو خوب رسونده باشم. )

لینک این پست مستقیما برای اقای بابک روزبه هم فرستاده میشه پس سعی کنین تو کامنتهاتون فقط راجع به این پست نظر بدین. مرسی

/ 106 نظر / 123 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مهسا

اين هم ياداوری کنم که اگه شعری کوتاه ولی با محتوا باشه خيلی بهتر از اينه که بواسطه ی چند شعره در پيت و به بهونه ی طولانی تر شدن اونو هم خراب کنيم.خدا رو شکر از اين کارا در البوم اخر ديده نشد. *عدم استفاده از تکيه کلام: با اين که خيلی ها معتقدن که شعر بايد تکيه کلامی باشه ولی من ميگم اگه شعری بنا به تکيه کلام گفته بشه فقط برای مدت محدودی دوام داره و به قول معروف دارای تاريخ انقضا ميشه.در صورتی که منصور لياقت اينو داره که شعرهاش نه برای ماهها بلکه برای سالها و حتی قرنها موندگار باشه. به شعره ميخوامت توجه کنيد.ترانه ای که هيچ وقت نتونسته جای خودشو تو دله مردم جا کنه(البته غير از طرفدارا) اسمون به زمين بياد ميخوامت حتی اگه خدا نخواد ميخوامت دوست دارم خيلی زياد ميخوامت حتی اگه خدا نخواد ميخوامت!!!! *داشتن محتوا در عينه سادگی: همه دوس داريم شعری که ميشنويم ساده باشه و احتياج به فکر کردن و گشتن توی لغت نامه نداشته باشه ولی بعضی از شعرها اون قد ساده ن که گاهی اوقات به سرم ميزنه که منم شعر بگم!

مهسا

وقتی بابک عزيز اون قدر توانايی داره که در يه مدت کوتاه شعری مثله عيدی ندارم و ارائه بده پس چرا توی بعضی از کارا کمکاری ميکنه.بعضی از کارا شامل شيرين و قشنگه ميشه وقتی قشنگه رو شنيدم باورم نميشد که شاعرش همونيه که ازادی و فراري و ارزومه رو سروده. و اخرش ميخواستم از بابک روزبه بابت ترانه مرا ببوس تشکر کنم.هر چی از اين شعر تعريف کنم کمه. با اين که نظرمو راجع به شعر ها قبلا گفته بودم ولی با خودم گفتم حالا که رامين و بابک عزيز يه همچين فرصت توپی بهمون دادن حيفه که استفاده نکنيم.به خاطره همين هم حرفامو جمع بندی کردم و دوباره گفتم. در نهايت برای بابک روزبه و خانواده ی محترمش ارزوی سلامتی و موفقيت روز افزون دارم.(مهسا) *اين نوشته ها فقط يک نظر شخصی بود*

مجيد

سلام عليکم در رابطه با فيلم مذکور بايد بگويم که جناب آقای جعفری انسانی بسيار متين وموقر و با اخلاقيات هستند و اين وصله ها به وی نميچسبد من تا به حال رفتار غير اخلاقی و غير شرعی از ايشان نديده ام . والسلام.

mohammad

khanume mahsa, hamin ahangeh "mikhamet" ke migin sadast, wali yeki az behtarin karaye mansoure!!! wa hamintor arezoome azadi! azadi ke az har lahaz aalie, ham az lahaz sher, wa ham az ahang! shoma hamchin chizio koja didi?? waghean ke azadi kheyli ehsasie!" be nazare man hamchin sherhayi mesle : azadi, mikhamet, ye roozi harf nadaran!!!

نسيم

خدا رو شکر که اين قضيه به خوبی و خوشی تموم شد.فقط لطفا دیگه از این به بعد حرفه چیزدار نزنید که ابرومون میره.نا سلامتی قرار بود اینجا فقط راجع به شعر صحبت کنیم و برای بابک بفرستیم.ولی میگما يه چيزی که اينجا مبهمه اينه که مانا ميگه الناز ۲ روز مهمونشون بوده و رفته تو ليست وبلاگايی که او ميره اين مزخرفاتو نوشته ولی پيامها نشون ميده ايشون قبلا هم اينجا بودن چون اشاره به کامنت دختری که گفته بود دلش ميخواد با منصور سکس داشته باشه کرده

ali

maryam jan are bache saadat abadam shokhi daram mageage khasti behem begoo chejori baham gharar bezarim har jor rahati shayadam ba ham dos shodim

مهسا

راستی اين فيلم آمريکای زيبا رو من گير آوردم هر کی ميخواد بگه تا براش بفزستم

مانا

نسيم جان حق با شماست چون دختر خاله من قبلا خير سرش طرفدار منصور بوده ولی چون دوست جديدش طرفدار شهرامه از وقتی فهميده منصور با شهرام به خاطر اون قضايای البوم واين حرفا دشمن شدن يه دفعه زده به سرش به قول يکی از بچه ها گربه دستش به گوشت نميرسه بازم به خاطر اين قضيه معذرت ميخوام فراموش کنين اصلا ادم نيست

منصور محبی

میدونم که دیره اما نوشتم. سلام اومدم که اگه رخصت بدین بریم تو نخ ترانه سراها و مطلب رو موشکافانه دنبال کنیم که شاید اسیدی بشه ترانه ها.اول باید فهمید ترانه چیه و مفهوم ترانه چی میخواد باشه با این اوصاف ترانه سرا توصیف میشه.میریم اخر خط من کار ندارم کی با کی همکاری میکنه کی میخواد همکاری کنه یا کی نکنه سر کلوم اینکه اون چیزی که در بقچه داریم رو کنیم1.شهریار قمبری از نظر ادبیات غنی وفکر ادبی ناجور کاملی داره وهمچنین میتونه فکر و ذهن ترانه سرایی رو در وادی سیاست اجرا کنه یه سوال اینجا پیش میاد ایا میتونه شهریار قمبری شعر بگه که روش اهنگ 8&6 سوار بشه یا ترانه وشعر بندری بگه به نظر من عمرا.سبک شهریار قمبری تک و2 نداره در ضمن از معنای شعراش همه نمیتونن مطلب کاملی رو استخراج کنن چون همه با این جور جملات اشنایی ندارن.2.پاکسیما که کاراشو قبول دارم همه میگن با اندی معروف شد با منصور معروف شد من به این حرفا بسنده نمیکنم حرف من اینکه اقایون خانوما بالا بریم پایین بیایم پاکسیما کارش درست بوده وهست.پاکسیما به عنوان یه زن ایرانی فکر ایرانی داره وفکرش با ترانه سراها ی دیگه متفاوته یه سوال دارم اگه پاکسیما واقعا پاکسیما

منصور محبی

باقی کامنت قبلی. زن ایرانی فکر ایرانی داره وفکرش با ترانه سراها ی دیگه متفاوته یه سوال دارم اگه پاکسیما واقعا پاکسیما نبود چرا الان در جامعه ما ایرانیها اینقدر شناخته شدست؟من یادم میاد وقتی کوچیکتر بودم هر موزیک ویدئویی که میدیدم اسم پاکسیما بود حالا چه مرد چه زن فکر میکردم تموم این خواننده ها اسمشون پاکسیمایه خنده داره نه اما این موضوع ریشه داره دقت کنین .3.بابک روزبه.حرفی واسه گفتن نداره جایی اگه بدخواه مدخواه داشت ناجور اسیدی کاکوچش میکنم به عنوان یه داداش بزرگتر ناجور قبولش دارم به خدا اینو جدی میگم کی میتونه شعری خیابونی به این قشنگی بگه(بداخلاق)ترانه ای بگه که قرارو از یادمون نبره.شعری به ارامی نگاه بگه که دیده هارو به سوی بم خیس شبنم کنه به خدا کی میتونه .اما من قبول دارم بابک میتونه بهتر از قشنگه زیباسازی کنه میتونه و میتونه (این کامنت خیلی وقت برد چون تصحیح قلم داداشم بودوکلوم خودم.